2010. július 30., péntek

Lakáskeresés

Mivel a KPMG által fizetett lakást jövő hétfőn reggel el kell hagyni, a prioritás a lakáskeresés volt. A kiadó lakásokat az interneten hirdetik meg (http://www.realestate.com.au/rent), a szóba jöhető lakásokat az indulás előtti héten már otthon elkezdtük válogatni.


A lakásbérlés menete


Az interneten a szóba jöhető lakások kiválasztása.

Kötelező megtekintés (viewing), mely nélkül nem lehet pályázni: a neten vagy előre megadnak egy adott időpontot, amikor 15 percen keresztül a lakásban lesz az ingatlanügynök, és az érdeklődők megnézhetik a lakást, vagy telefonon kell egyeztetni időpontot az ügynökkel.

Ha megtetszik egy lakás, kizárólag az ügynökségen lehet leadni a jelentkezést: egy minden adatra kiterjedő jelentkezési lapot kell kitölteni (egy ilyen kitöltése egy óra volt), meg kell adni referenciákat, valamint az előző és az azt megelőző bérbeadó ügynökség elérhetőségét, miért hagyjuk el a jelenlegi albérletet, stb.

Miután beérkeznek a pályázatok, az ügynökség felhívja a referenciákat, hogy megbízható-e a jelentkező, korábban mindig időben fizette-e a lakbért, még a munkaadót is felhívhatják, hogy tényleg van-e állása a jelentkezőnek. Érdekesség, hogy személyes referenciát is meg kell adni, ami annyit tesz, hogy felhívnak egy barátot vagy ismerőst, aki jó esetben sok szépet és jót mond a pályázóról.

A pályázatok kiértékelése után pedig elvileg a tulajdonos választja ki, hogy kinek szeretné kiadni a lakását.



Lakáskeresés, pályázat

A minimum szerződési idő 6 hónap. Úgy gondoltuk, hogy az első 6 hónapban beköltözünk a központba, és fél év után eldöntjük, hogy jó lesz nekünk itt, vagy inkább kiköltözünk valamelyik külső városrészbe. Még Magyarországon kiválogattuk a szóba jöhető lakásokat, és szerencsénkre már érkezésünk napján, hétfőn volt 5 meghirdetett megtekintés, melyekre el is mentünk.

2 lakásban még bent laktak az előző bérlők: mindkettő iszonyatosan rendetlen és piszkos volt, ezek szóba sem jöttek, mivel nem tudni, milyen állapotba hozták volna ezeket beköltözésig. A hétfőn megnézett lakások közül 2 tetszett, majd még keddre sikerült egy időpontot egyeztetni egy ügynökkel, és végülis a 6 megnézett lakás közül a keddit választottuk, tehát ezt pályáztuk meg.

Szerdán reggel leadtuk az ügynökségen a pályázati anyagot: kitöltött jelentkezési lap, egy fél oldalas bemutatkozás fényképekkel magunkról, hogy kik vagyunk és miért vagyunk Perthben, hol fogok dolgozni, a pesti közös képviselőnktől még otthon beszerzett aláírt és lepecsételt ajánlás, mely szerint mindig időben fizettük a közös költséget, valamint az utolsó 3 havi ELMŰ és UPC számláink a kapcsolódó bankkivonatok másolatával együtt. Az utóbbi dolgokra azért volt szükség, mivel alapesetben az előző albérletünk ügynökét hívnák fel, hogy volt-e gond velünk, de nekünk még nem volt ügynökünk Ausztráliában, így ezekkel próbáltuk bizonyítani, hogy a számláinkat időben fizetjük. Kértek még referenciákat is, már otthon megbeszéltem a KPMG global mobility kapcsolattartómmal, hogy majd őt fogom megadni. Mivel több referenciát kértek, adtam meg magyarokat is, de őket végülis nem hívták fel.

A lényeg, hogy általában 2 napba telik, mire elbírálják a jelentkezéseket, viszont minket már aznap délután hívtak, hogy megkaptuk a lakást! Hát korábban nem gondoltuk volna, hogy az első pályázat rögtön sikerül.


Az új lakásunk

Ma, pénteken voltunk bent az ügynökségen aláírni a szerződést, és átvettük a kulcsokat. Előre 4 heti lakbérnek megfelelő kauciót (bond) kell lerakni, illetve 2 heti lakbért előre.

A lakás Perth központjában, a KPMG-vel egy utcában van, max. 10 perc lesz, mire beérek. Egy blokk választja el a Swan folyótól, illetve a folyóparton elterülő parktól. A lakás nem nagy: kis nappali, konyha, szoba, fürdő, mosókonyha és erkély. Nagy előnye, hogy teljesen berendezett, van TV, mosógép, szárítógép, mosogatógép, mikro, hűtő, kenyérpirító, vízforraló. Kávéfőző sajnos nincs. :( Tartozik még hozzá egy tárolóhelyiség, illetve parkolóhely a ház garázsában. Összességében szép és világos.

A heti lakbér 400 dollár, ez havonta 400 * 52 hét / 12 hónap = AUD 1.733 (kb. 346e HUF). Nem olcsó…

A lakást elvileg takarítva adják át. Első ránézésre tisztának is tűnt, másodikra már annyira nem: szerintem csak ott takarítottak, amit a megtekintésen látni; bútorok mögött, alatt, párkányokon viszont elég koszos volt. Szerencsére Domestos itt is van, úgyhogy nekiálltunk fertőtleníteni. :)

Egy érdekesség még, ami nekem egyáltalán nem tetszik: ragaszkodnak a szőnyeghez. A házakban a lépcsőház és a folyosók is szőnyegesek, a lakásokban pedig a konyha és a fürdő kivételével általában minden. Én utálom a szőnyeget, mert szerintem egy porfogó, amit nehéz tisztán tartani. A bérleti szerződés alapján kiköltözéskor egy erre szakosodott profi céggel ki kel tisztíttatni a szőnyegeket. A mi lakásunkban szerencsére csak a hálószoba szőnyeges, az ügynök szerint ezt majd kb. 60 dollárért fogják kitakarítani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...