2017. november 10., péntek

Adóbevallás 2017

Akárhogyis nézem, nagyon úgy tűnik, hogy majdnem fél éve nem írtunk semmit. Ez nyilván elég gáz, de hát két kölök mellett a szabadidőnk este 9 után kezdődik, két órába meg nem fér bele sok minden. Na nem mintha amúgy nagyon lett volna miről írni, mindenki jól van, semmi különös nem történt, a hétköznapokkal meg nem untatnék senkit. Most is csak egy négy évvel ezelőtti bejegyzést porolunk le, ugyanis befutottak a szerkesztőségbe az idei adódollárjaim felhasználásának részletei és mint 2013-ban, gondoltam most is megosztom veletek. Csak mert nekem ez annyira tetszik, egyrészt szeretem tudni mire költik a pénzemet, másrészt értékelem, hogy állambácsi próbál velem valamilyen szinten kommunikálni, nem csak beszedik a pénzt azt szevasztok, ott a több száz oldalas költségvetés ha érdekel. Na itt van, rövid elemzés utána. (Kattintásra nagyobb lesz talán)


Szóval azt mutatná az ábra, hogy a befizetett adómat dollárra pontosan mire költi az állam, csak én átszámoltam százalékra, mert annak szerintem több értelme van. Azaz ilyen arányokkal dolgozik a költségvetés. Ha az előzővel hasonlítjuk össze, akkor azt látjuk, hogy az arányok szinte semmit sem változtak, pedig azóta már volt két kormányváltás. 38% megy jóléti kiadásokra, ami számomra kicsit soknak tűnik, mivel Ausztráliát általában nem szokás a jóléti államok közé sorolni, nem egy Skandinávia vagy Németország. Aztán lehet az százalékok hasonlóak, csak azok többet szednek be, akár 40-50%-át is a GDP-nek, míg mi ausztrálok csak 25%-ot. Én úgy vagyok vele, hogy minél kisebb az állami újraelosztás annál jobb, igaz én alapból nem bízom semmilyen kormányban vagy politikusban.  

Jelentős még az egészségügyre fordított összeg, van is vécépapír a kórházban. A honvédelemre a GDP 2%-át költjük, tehát amennyit a NATO csak szeretne, igaz mi nem vagyunk tagok. Oktatásra meg talán mehetne több is. Meg családtámogatásra is, drága a bölcsi. A többit hagyjuk, aprópénz. Azért azt hangsúlyoznám, hogy ez csak a szövetségi költségvetés, gondolom az államok is hozzátesznek ehhez jópár kategóriában.

Számomra érdekesebb a fenti rész az államadósságról. Konkrétan megy felfelé mint a rakéta, négy év alatt megduplázódott és nem nagyon akar lassulni az iram, még évekig hasonló lesz. A legtöbb állam évi 20-25% adósságnövekedésbe nagyon gyorsan belerokkanna, de ez nálunk még mindig csak a GDP 30%-a környékén van, úgyhogy nagy baj egyelőre nincs. Csak miheztartás végett, az az 500 milliárd adósság az több mint 3 magyar GDP. Az ausztrál GDP egyébként olyan 1700 milliárd dollár (10 magyar GDP csak 2 és félszer annyi emberrel). 

Lehetne még ragozni, de én nagyjából ennyit gondoltam erről írni, talán nem volt túl unalmas.       

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...