2016. október 3., hétfő

Vadiúj autó

Régi vágyam teljesült pár hete: beruháztunk egy új autóra. Mármint tényleg újra, egyenesen a gyárból, nem új használtra. Ilyenem meg még sosem volt. Még otthon a Corollát 6 évesen vettem, a céges Megane meg asszem 3 volt mikor nekem dobta a gép. Itt a Hyundai Elantra 9 volt, jól is ment, amíg szét nem ráztuk egy földúton, így csak két évig húzta, végül a javítása többe került volna mint amit ért. Lassan négy éve vettük a Toyota Camry-t, akkor volt 6, most már 10, csak 150 kiló van benne és tökéletes állapotban van, szóval ez még igazi Toyota, elmenne a világ végéig meg vissza, úgyhogy megtartjuk.




Azzal, hogy kiköltöztünk ide a külvárosba, illetve lett egy Lillánk, egyre többször fordult elő, hogy tök jó lett volna, ha van még egy autónk. De csak egy volt, és Berni azzal járt munkába, mi meg leginkább itthon voltunk, mert macerás volt bárhova a lakóparkon kívülre kimozdulni. A vonat húsz perc séta, a busz meg van, hogy két óránként megy napközben. Aztán lett melóm, Lillát csak Berni tudta fuvarozni minden nap a bölcsibe meg vissza, én meg sokszor gyalogoltam a vonatig, ha éppen úgy jött ki, hogy nem tudtak elvinni. Meg még néhány alkalom, amikor jó lett volna, ha éppen a másikunknál (vagy mindkettőnknél) van a kocsi. Ezt mind lehetne persze menedzselni, de minek. Itt a csóróknak is van két autójuk, akkor talán nekünk is belefér. Meg különben is dupla garázsunk van.




Azt tehát már régóta tudjuk, hogy kell, nade akkor milyet? Én már vagy egy éve nézegettem a lehetőségeket, újat és használtat egyaránt. Először valami kombiban gondolkodtam, de itt az nagyon nem divat, az autó vagy sedan, vagy terepjáró, vagy pickup. Tehát használtan kevés van, újonnan meg drága, főleg a Mazda 6, ami egyébként a legjobban tetszett. Úgyhogy elkezdtem a terepjárók felé orientálódni, ott a kínálattal nincs baj, Ausztráliában az új autó eladások majdnem fele már ez a kategória és a részesedése növekszik, tehát sokféle van és nagy a verseny. Mármint a 'kategória' az igazi terepjárók, meg a SUV-ok együtt. Ha valakinek nem tiszta, hogy a SUV (Sport Utility Vehicle) az micsoda, magyarul asszem szabadidőautónak vagy városi terepjárónak szokás nevezni, azaz hasonlít ugyan egy klasszikus terepjáróra, de inkább személyautóként viselkedik, terepre meg valahol a kettő között van, valahogy elboldogul ha arról van szó, sokszor van benne összkerékhajtás is, de inkább azért városra meg autópályára van kitalálva. Mi is egy ilyet vettünk, mert városi emberek vagyunk, lásd lejjebb.



A nagy kérdés persze mindig az újat vagy használtat dilemma. Nem részletezem, hogy melyiknek mik az előnyei meg hátrányai, ezt mindenki tudja. Én egyre inkább hajlottam az új felé, Berninek egy 2-3 éves is megfelelt volna. Jó magyar beidegződés, hogy nem szabad újat venni, mert rossz befektetés, sokat veszít az értékéből. Szerintem viszont nem rossz befektetés, hanem NEM befektetés. Egy használati tárgy, mint a hűtő vagy a mosógép. Csak sokkal drágább. Azért nézegettem én használtakat is, de nagyon kevés olyan pár éves volt ami vállalhatónak tűnt. Bezzeg szutyok Holdenek (Opel), Fordok, Jeepek voltak szép számmal, ez asszem sokat el is mond a megbízhatóságukról. De még ha az rendben is lenne, a technika elavult és a felszereltség is gyengus, az ügyfélszolgálattal meg sok szerencsét, ha baj van. Szóval sehol egy Toyota, egy Mitsu, egy Subaru vagy Mazda. Vagy legalábbis nem annyiért amit adnék egy használt autóért.

Nagy nehezen tehát meggyőztem Bernit, hogy nézzünk valami újat, és ha igen, akkor már legyen valami normális, nem a legolcsóbb, alapfelszereltséggel. Rengeteg cikket, elemzést, tesztet elolvastam a szóbajöhető autókról, és nagyjából ezek voltak a fő szempontjaim: legyen 7 ülése, 180-200 lóerő, automata váltó, biztonsági és egyéb kütyük (légzsákok, adaptív tempomat, holttérfigyelő, tolatókamera, stb), garancia időtartama, (vélt) megbízhatóság. Ezek alapján végül a Kia Sorento mellett döntöttünk, mert jól néz ki azért a pénzért amit rászántunk ez adja teljesítményben és felszereltségben a legtöbbet, magyarul ennek volt a legjobb ár-érték aránya. Csak a fontosabb paraméterek: 2.2 literes dízel, 197 lóerő, 441Nm nyomaték, 6 sebességes automata váltó, összkerékhajtás.



Az is fontos szempont volt, hogy csak a Kia ad 7 év garanciát (a Hyundai és a Mitsu 5-öt, mindenki más csak 3-at), és ugyanennyi időre a szervízköltségek is rögzítve vannak (nemtom a 'capped price servicing'-nek mi a magyar megfelelője). Szóval bíznak magukban, különben ezt nem vállalnák be. Akárhogy is nézzük, az utóbbi 10 évben a koreaiak nagyon odatették magukat, ma már egy Kia vagy Hyundai műszaki értelemben és kinézetben is simán hazavág mondjuk egy hasonló kategóriás Volkswagent, Opelt vagy Fordot és nagyon is versenyképes egy Toyotával, Subaruval vagy Mazdával. Mondjuk az új Mazda CX-9 azért elég ütősre sikerült, csak sajnos túl drága lett.



Sorolhatnám egy darabig, hogy mi mindent tud vagy mennyivel tud többet egy hasonló kategóriás, de drágább Toyotánál, ami itt kábé az etalon, messze ők adják el itt a legtöbb autót. De nem teszem, akit érdekel itt megnézheti angolul vagy itt magyarul, hogy mivel pakolták tele, bár a két felszereltség (itt Platinum, otthon EX Prémium) nem 100%-ban ugyanaz, de nagyjából stimmel. Ebben tehát már minden benne van, nem kell még csomagokért fizetni, extrának így már csak vonóhorgot és sötétített üveget kértünk, bár az előbbit még nem kaptuk meg (állítólag rosszat rendeltek), majd csak a háromezres szervíznél fogják rárakni. Amúgy 2-3 millával olcsóbb itt mint otthon (szevasz, világrekord ÁFA), attól függően, hogy ott mennyit lehet alkudni, itt olyan 10%-ot sikerült a listaárhoz képest.    



Mindössze 3 hete van meg, tehát túl sok tapasztalat még nincs, városban szuper és előző hétvégén megjárattuk kicsit vidéken is, hát nagyon élveztem, sosem volt még ilyen jó autóm, az biztos. Rettentő kényelmes, és nagyon faszán megy, 120-nál pörög 2000-et a motor, tehát meg se kottyan neki, bőven van még tartalék, előzéskor sem kell a padlógáz. És közben halál csendes, a sebességet alig érezni, sokszor hittem, hogy 20-30-cal lassabban megyek mint valójában. Városban nem könnyű tartani a 60-at, elég egy lehelletnyivel több gáz és már jön is a csekk. Szóval eddig nagyon meg vagyunk elégedve, reméljük tényleg hosszú távon is jó lesz.

3 megjegyzés:

  1. A KIA remek márka, azon belül a Sorento egy csodás autó, EX premium felszereltséggel meg egyenesen kitűnő. :) Használjátok egészséggel, ha lesz 13 millióm, veszek egyet itthon én is!

    VálaszTörlés
  2. Szívből gratulálunk ehhez a nagyon szép és sokat tudó jó autóhoz! Külön örülök a fekete színnek! Mindig azt mondtam, hogy egy nagy autó csak fekete színben igazán komoly! Használjátok sokáig erőben, egészségben! Majd kipróbáljuk!

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok! Nekem is 2005os camrym van es ugy imadom!!! ❤️❤️❤️ Jo a bolg nagyon 😉

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...