2010. augusztus 6., péntek

Tömegközlekedés

Mivel semmi érdemleges nem történik következzen egy kicsit szárazabb téma. Az itteni BKV-ról lesz szó, melynek neve Transperth. Metró nincs, elővárosi vasutak, buszok, meg kompok vannak, ebből viszont képesek elfogadható áron egész jó szolgáltatást kihozni. A városközpontban például minden ingyenes.
A buszok többsége modern alacsonypadlós, nem kigyulladós típus és gázzal mennek, nem benzinnel. Az ingyeneseket leszámítva az első ajtón van felszállás, a hátsón meg le, a sofőr ráccsal vagy plexivel elkerített kuckóban van, úgy látszik parasztok itt is vannak. A buszon mindenki halál udvarias, fel-és leszálláskor köszönés a sofőrnek, az meg vissza, ha babakocsi, nyugdíjas vagy mozgássérült jön egyszerre hatan ugranak fel átadni a helyet. Egy baj van, iszonyat sok megálló van, gyakorlatilag 2-300 méterenként, de csak akkor áll meg ha leintik a megállóból, az hogy csak ül valaki a padon kevés. Ha viszont sokszor intik le akkor lassú tud lenni, Fremantle-be (tizenvalahány km) például 1 óra az út. Ennél a vonatok gyorsabbak, bár én még nem voltam egyen sem. A pontosság sem jellemző, a kirakott menetrendhez képest simán késnek 10 perceket is, akkor is ha mondjuk csak pár megállóra vagyunk az indulási állomástól, magyarul már késve is indul. Pedig nagyon nem lehet a forgalomra fogni, abszolút nem vészes, néha ugyan sokáig van piros pár helyen, de dugó az nincs.

Oszt mibe kerül ez? A város zónákra van osztva a központtól számított távolság függvényében. Na most van vagy 9 zóna, de szinte minden 2 zónán belül van, a 9 zóna az kábé olyan minta a BKV mondjuk Székesfehérvárig közlekedne. A sima jegy 1 zónára 2,5$ (500ft), 2 zónára 3,7$, de ezek nem vonaljegyek hanem 2 órán át bármennyit mehetsz vele, szóval ez itt olcsónak számít, főleg a kedvezményekkel. Merthogy korlátlan bérlet nincs, hanem van helyette Smartrider nevezetű kártya ami 15% vagy 25% kedvezményre jogosít a jegyhez képest. Nagyon intelligens rendszer van mögötte, feltölthető egyenlege van, felszálláskor hozzá kell érinteni az ajtónál lévő konzolhoz, aztán leszálláskor is (ezt felejtem el örökké) és ebből gondolom GPS alapján kiszámolja egy pillanat alatt hogy mennyit mentél és annyit vesz le az egyenlegből. Érdekes módon még a nyugdíjasok is értik a rendszert, nem bénáznak, nincs fennakadás. Jellemző hogy bliccelés sem nagyon van, ellenőrt se láttam, mivel az első ajtón kell felszállni és aki nem vesz jegyet vagy nem használja a Smartridert arra a sofőr rászól. Persze van tanuló meg nyugdíjas tarifa is, illetve a kompoknál kicsit másképp számol.

Összességében nem rossz, meg nem drága a rendszer, de azért az szar hogy nincs igazi bérlet. Meg még arra nem jöttem rá hogy éjszaka mi van, mert így télen kábé este 9-ig járnak a buszok.

2 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...